Machu Pichu

14 juni 2014 - Aguas Calientes, Peru

Machu pichu: de toeristen trekpleister van Peru. Als je aan iemand verteld dat je naar Peru gaat, krijg je de vraag of je naar Machu pichu gaat. Aangezien wij er niet van houden om met hordes toeristen fotos te maken met een ipad hebben we besloten het anders aan te pakken.

Het is namelijk mogelijk om Machu Pichu binnen te komen zonder ook maar een cent uit te geven, terwijl je normaal gesproken minimaal 200 dollar moet neerleggen. Dit sprak ons wel aan en uiteindelijk hebben we het volgende gedaan:

Vanaf Cusco hebben we een bus gepakt naar Santa Maria (15 soles each). Na een 6 uur durende busrit door een prachtig gebied daar aangekomen. In Santa Maria hebben we een local betaald (20 soles each) om ons met zijn auto naar Hydro electrica te rijden. Deze vent had het idee dat hij in een ralley race zat terwijl we vlak langs de afgrond scheurde... Vanaf hydro electrica moet je in Aguas Calientes aan zien te komen, een enorm luxe dorpje vlak onder Machu Pichu. Om maar even aan te geven hoe toeristisch en verpest Machu Pichu is: er rijdt een TREIN, in the middle of the jungle, naar Aguas Calientes. Dit is echter een zeer mooie hike en wij hebben dit hele stuk langs de train track gelopen. Dit werd nog spannend toen we in het donker door trein tunnels heen moesten lopen, maar alles goed gegaan.

Rond een uurtje of 9 in een hostel in Aguas Calientes aangekomen om de volgende dag om 4 uur op te staan. 4.30 ontbijt, 4.45 de berg op naar Machu Pichu. Deze hike is ook weer mogelijk met een bus (voor alle fat americans), maar hier wilde wij niet aan geloven. In 40 minuten helemaal kapot gegaan op alle stijle treden, maar optijd aangekomen om met alle andere in de rij te gaan staan voordat de gate open gaat. Entree betaald (140 soles) omdat dit de enige manier is om ook Machu Pichu mountain te kunnen beklimmen.. Het is namelijk mogelijk om M.P. zelf binnen te komen zonder te betalen, maar hier hebben we op het laatste moment niet voor gekozen.

Eerst een rondleiding met tour gide door Machu Pichu stad gedaan om vervolgens Machu Pichu mountain te beklimmen. Weer die verdomde treden en in anderhalf uur weer helemaal kapot gegaan om op de berg aan te komen. M.P. van alle kanten kunnen bekijken en daarna helemaal gesloopt terug komen in Aguas Calientes.

Wat nog niet vermeld is trouwens, er is op dit moment een maand lang! feest aan de gang omdat de kortste dag van het jaar in deze maand zit. Dit betekend dat er alle dagen in alle straten mensen met trommels door de straten gaan die echt een tering herrie maken!!!! De ramen in ons hostel trillen er bijna uit, maar dit mag de pret niet drukken..

We hebben uiteindelijk weer dezelfde route terug naar Cusco genomen met dezelfde gestoorde local in de auto om voor het totale tourtje ongeveer 100 dollar te betalen. Op ze minst de prijs gehalveerd en weer een prachtige ervaring erbij!

1. Jouw Vader:
    18 juni 2014
    Waanzinnig en de foto's zie ik later wel, geweldig ! pap
  2. Leo van de Leygraaf:
    25 juni 2014
    Hoi mannen, maar eens een reactie van ons.
    Verhalen zijn prachtig, goed ook om zelfstandig beslissingen/trips te maken.
    Af en toe is het voor de mensen hier toch wel spannend om te lezen wat jullie doen.(tunnel-trein)Als ouders wil je toch dat je kinderen voorzichtig zijn.Tot nu toe genieten jullie enorm, leuk.
    Iets minder roken/drinken- minder ziek? Sorry kon het niet laten.
    Groetjes, Nicolien en Leo