Amazone & Coca

26 april 2014 - Coca, Ecuador

Na de helse boarder crossing kwamen we aan in Coca een bloedheette Olie stad. Gelijk zijn we opzoek gegaan naar informatie over hoe we onze amazone trip konden gaan aanpakken. Dit leek moeilijker dan gedacht en mede door de harde reis met geen andere reizigers om ons heen zagen we het even niet meer zitten. Gelukkig vonden we de volgende dag dat er wel degelijk Tour operaters waren. We bezochten meerdere en vonden een operator die uit de amazone kwam. Dit leek ons de beste kans om een goede trip te hebben zonder touristische onzin. Helaas hadden ze geen groep en spraken ze geen engels, toch wouden we de gok wagen en onderhandelden we over de prijs we kwamen neer op 800 dollar in totaal. Hier moesten we over na denken en buiten kwamen we twee belgen en twee duitsers tegen. Hier hebben we 2 uur lang mee gepraat of we misschien ons plan konden combineren. Wij dachten dat wij budget maren maar dit waren pas echt budget travelers met 10 dollar per dag, voor hun was zelf 200 dollar echt een probleem. Uiteindelijk begrepen ze dat er geen betere prijs was om de amazone voor in te gaan. Die avond hebben we met de belgen nog een biertje gedronken op het Afro 45 jaar festival van Coca. Tevens was hier de miss verkiezing gaande dit was natuurlijk niet verkeerd. Het was hier mega druk en ik werd door de menigte aangekeken alsof ik van mars kwam. Wij gingen me behulp van een hitchhike vroeg naar huis maar de belgen gingen door.

En ja hoor de volgende dag gingen we de Rio Napo op richting National Park Yasuni.De eerste dag was een lange dag met 7 uur op de boot. Doordat de belgen in hun bed waren blijven liggen en wij ze letterlijk uit bed hebben getrokken waren we 2,5 uur verlaat. Na een mega tocht de lagune in kwamen we aan in een typisch amazone gebouwtje hoog van de grond. Na een goede maaltijd vroeg het bedje in.

De volgende dag zijn we begonnen met een wandeling. Op deze wandeling hebben we over alles wat we zijn tegen gekomen uitleg gekregen.  Veel planten voor medicinaal gebruik maar ook voor sier om mee te verfen. Op deze toch zijn we een kleine keiman en een wild zwijn tegen gekomen. Na lunch zijn we weer de boot opgegaan om echt naar het national park Yasuni te gaan, dit duurde weer 4 uur. Na het laatste uur een kleine lagune door te hebben gevaren kwamen we op een ziek meer uit. Op de lagune hebben we al de eerste roze dolfijnen gespot. Hier gingen we met de boot random de bosjes in en kwamen we op land uit waar we in de middle of nowhere ons kamp hebben opgezet. Na het avond maal zijn we het meer opgegaan op zoek naar kaiman. Na lang zoeken zijn we een grote joekel tegengekomen! Helaas alleen vast kunnen leggen in het geheugen.

De volgende dag zijn we gaan vissen voor ons avond eten. Door de gigantische hoeveelheid regen van die nacht waren er letterlijk een paar miljoen termieten de lucht in gevlogen. Dit leek wel een plaag! Het vissen was na een tijdje gelukkig een groot succes waarbij ik twee Pirhanas heb gevangen. Tijdens het vissen hebben we veel verschillende vogels, apen en weer de roze doflijnen gespot. Na een goed maal zijn we weer terug gegaan na het kamp. Deze avond zijn we weer opzoek gegaan naar kaiman, helaas waren deze niet te vinden door de gigantische bakken met regen die uit de lucht was gekomen de afgelopen dagen.

De laatste dag hebben we de duitser afgezet in Peru omdat zij met een vrachtschip de rivier af wouden varen Peru in. Dit leek ons mega vet maar we wouden Ecuador niet overslaan. Na een flinke toch hebben we ons nieuwe kamp opgeslagen op een strand op de Rio Napo. Dit was echt geweldig! Eerst gezwommen met de meest mooie zonsondergang en daarna een geweldig maaltje gekregen onder de bruisende sterren hemel. Door het gebrek van stadlicht was zowel de man als de sterrenhemel velen malen mooier dan wij ooit hadden gezien.

Bij het opstaan werden we getrakteerd op een geweldige zonsopgang. Met een onbijtje op de boot zijn we naar een kamp gegaan 2 uur voor Coca. Dit was touritsche bullshit we kregen een dansje en wat dingen uitgelegd over de indigidious people samen met 20 dikke amerikanen. Bij terugkomst hebben we een heerlijk biertje gedronken met de belgen en zijn we de bus ingegaan naar Otavalo.

1. Jouw Vader:
    10 mei 2014
    Geweldige ervaring Bas. Sommige dingen kun je maar een keer goed doen en dan is zoiets jouw beste keuze maar ook beslissing geworden ! Zie hier wat je allemaal hebt beleefd. Niet een woord over de muggen steken ...? Ben je daar al overheen ? Geen malaria pillen meer ?
    Take care mate, we hebben skype contact op jouw verjaardag de 14e toch ? Woensdag. Veel liefs uit Egmond het is hier nu ook erg nat veel regen en wind ! Pap