Cartagena

9 maart 2014 - Cartagena, Colombia

"We vliegen over 2,5 uur naar Cartagena" Was dit maar het geval, dan hadden we namelijk alle tijd. Echter was Max met ze brakke kop zo stom geweest om naar een aankomsttijd te kijken en vlogen we dus anderhalf uur eerder! Met de taxi gingen we naar het vliegveld om er daar achter te komen dat we dus anderhalf uur te laat waren. Dit betekende dat we net tien minuten te laat waren om onze bagage in te checken. Fuck!! Dit ticket had ons 90 euro p.p gekost en het duurt 15 uur om er met de bus te komen. Er waren twee opties; ticket omboeken naar een vlucht die zes uur later vloog (gratis) of omboeken naar een vlucht de volgende dag (100.000 pesos p.p ). De vlucht van zes uur later zat echter helemaal vol, maar we konden wel op de wachtlijst komen voor als er mensen niet kwamen opdagen. Zo gezegd zo gedaan, en na zes zenuwslopende uren waren er vier mensen niet ingecheckt. De incheck sloot echter pas over 20 minuten, dus wij hadden de moed al enigzins opgegeven en begonnen de 200.000 pesos (75 euro) al van ons budget af te trekken. Enkele minuten later riep de man van de incheck bali ons en wat bleek; er waren nog 2 plekken vrij en we konden gewoon mee voor gratiess! Enorm blij het vliegtuig ingesprongen samen met onze nederlandse broers Sander en Peter en anderhalf uur later zaten we in het altijd zonnige Cartagena ! Met de taxi naar het hostel gereden en daar rond een uurtje 9 aangekomen. Even onze spullen gedropt en gaan slapen want de volgende dag begon onze cursus Espanol om 9 uur en la manana.

Voor de cursus Espanol hadden we twee weken lang een groepscursus geboek met les van 9 tot 1 uur. We zaten in een groep met 2 Amerikaanse vrouwen en 1 australische gast. De amerikaanse vrouwen hadden er al een week opzitten, dus we hadden er zin in. Echter bleek al na de eerste les dat die Amerikanen er geen reet van snapte en gingen wij ze met sprongen voorbij.. Na de derde dag kon de australier ons ook niet meer bijhouden dus besloten we de cursus van de tweede week om te boeken naar een semi private course met ons enkel ons tweeen. Dit betekende dat we nu 3 ipv 4 uur les hadden op een dag en begonnen deze lessen om 2 uur. Voor ons wel lekker; minder les en later beginnen! Echter zijn deze lessen flink intens, omdat er niet telkens een domme amerikaan stomme vragen stelt en de les op ons tempo door gaat.

Naast het volgen van deze lessen doen we hier en daar wat dingen in de stad Cartagena. De stad is er levendig en zeer mooi! Er zijn altijd mensen op straat die een feestje willen vieren en er zijn altijd mensen op straat die hier de nodige middelen voor aanbieden. Op elke straathoek staat iemand die ¨Alles¨ heeft.. Echter is er ook enorm veel politie op straat die je op elk moment kunnen fouilleren. Ik ben maar liefst 3 keer gefouilleerd, het enige wat ze namelijk willen is geld van je aftroggelen (zon 300 dollar), Maar als dit niet lukt laten ze je gewoon gaan.  Wij zijn zelf een keer gefouilleerd toen we aan het tannen waren op het strand.

Elke woensdag is hier een party in Hostel Media Luna, echter toen wij er waren kwam de politie om 1 uur opeens binnen stormen en werd alles afgesloten. Die dag was Max bezig met het versieren van een donkere colombiaanse genaamd  Ik had een heerlijk maaltje gekookt voor de twee om max zn wingman te zijn. Betty bleek echter een enorme geldwolf te zijn en toen ze erachter kwam dat hij geen geld had werd daarom dus ook niks.Uiteindelijk is zij diezelfde avond met onze grote vriend Sirano (lees: een enorme brabbelende koorbal uit Amsterdam die wij hammetje noemde) het bed ingedoken omdat hij wel geld had. Meneer smeet graag met geld. Achteraf was Max erg blij met hoe het was gelopen. Ik heb die avond Ivi ontmoet uit Argentinie en zijn zelfs later op een date geweest. Dit was erg leuk en we zullen elkaar weer in Buenos Aires treffen. We zijn in onze twee weken twee keer naar het Media Luna feestje geweest en kwamen hierdoor de donderdag super brak aan op de taal cursus, daar werd dit genoemd; el efecto de Media Luna. Ik had hierdoor erg veel moeite om bij de les te blijven. Tevens zijn we weer de vier party chicks uit bogota tegengekomen ook hier heb ik weer veel lol mee gehad.

Verder zijn we vanuit Cartagena ook naar Playa blanca gegaan waar je ook een nacht kunt overnachten in een hangmat aan het strand. Helaas hadden wij hier geen tijd voor omdat we de volgende dag naar de cursus moesten. Dit was jammer omdat de boottrip met de speedboot (de manier om daar te komen) op ze Colombiaans ging en we daar pas om 1 uur aankwamen. Om half 4 moesten we dit strand weer verlaten wat ons enkel een paar uurtjes gaf op dit mooie strand. Bovendien was het enorm touristisch dus hebben we niet kunnen genieten van dit strand als het zou moeten zijn geweest. Ook hebben we hier het Castillo San felipe bezocht. Dit is een spaans verdedigingskasteel van Cartagena en is flink aangevallen door de Engelsen. Dit was een mooi touristisch bezoekje en gelukkig draaide daar een historische film van een half uur die ons alle informatie over het fort kon geven. Het hostel waar we overnachten heeft ons een aantal keren hun fiets uitgeleend en hebben hierdoor mooie km'ters door de stad kunnen maken.  Tijdens ons verblijf in Cartagena zijn we met onze neus in de boter gevallen omdat op dat moment het jaarlijkse Film Festival gaande was. We zijn in totaal naar drie films geweest, 1 in het open voor het congres centrum, een super saaie chick flik over salsa en liefde, 1 in een lokale bioscoop over de zoektocht naar een halucinerende catcus genaamd Pedro en een short movie op het lokale plein Trinidad die we niet helemaal konden volgen vanwege het spaans. Plaza Trinidad is geweldig. Je vindt dit plein in het oude centrum en lokal en backpackers komen hier samen om een relaxd biertje te drinken. Dit hebben we dan ook meerdere malen gedaan. Tevens kon je hier de meest geweldige hamburgeresa kopen.

Cartagena is een geweldige stad met veel historie. We hebben hier volledig genoten veel lol gehad en voelden ons erg veilig. In Cartagena zijn erg veel negers die het proberen te redden door kleine dingen te verkopen. Het verkeer is zoals in de rest van colombia een chaos met overal en altijd getoeter. Next stop the hippie village; Taganga!

1. Jouw Vader:
    29 maart 2014
    Sterkte lieve Bas met de verzwikte voet, neem de rust dan komt het vast weer goed. Ik hoop dat je het programma kunt aanpassen, je doet vast een zwachtel om jouw voet. Met krukken in de jungle lopen werkt niet, arme kerel. Ik denk aan jou. Take care Pap
  2. Ada Baars:
    30 maart 2014
    Dag lieve Bas en Max, mannen wat genieten jullie zeg, the time of your life..alles erop en eraan, vrouwen drank en cultuur wat wil je nog meer. Fantastisch dat jullie een cursus Spaans zijn gaan volgen, zo beleven jullie alles intenser. Bas heel veel sterkte met jouw pootje, take care!Heel veel mooie momenten nog! Ada x@