Parque Nacional Natural Tayrona

29 maart 2014 - Tayrona National Park, Colombia

Over Parque Tayrona hadden we al honderen verhalen gehoord en we konden niet wachten tot we hiernaar toe gingen. Met onze visspullen, handoekje, een onderbroek en thermokleding gingen we naar op pad. Eerst zijn we naar de supermarkt gegaan om daar onze maaltijden voor drie dagen in te slaan. Tevens hebben we hier een pan gekocht we gingen immers echt kamperen! Voor nog geen 40 euro hadden we voor twee personen spullen ingeslagen voor minstens drie dagen. Nu kwam de groote uitdaging we moeste voor het eerst een lokale bus pakken. Toen we heel gestressed uiteindelijk in een bus zaten wisten we eigenlijk nogsteeds niet of deze goed was. Met ons hakelige spaans begrepen we toch dat we moesten overstappen en zo kwamen we opeens in een vet luxe bus terecht. Een paar kleine jongetjes vonden ons twee extranjeros wel spannend en begonnen met ons te babbelen. Eenmaal in het park aangekomen konden Max en ik met onze studentenkaarten voor een prikki naar binnen. Er stond tevens een auto bij de ingang en ik zei tegen Max: misschien kunnen we vragen of we met die twee mee mogen op dat moment werd gevraagd of wij met hun meewouden rijden. Dit was mega want dit scheelde ons weer geld en zo kwamen we in contact met twee extreem aardige en leuke colombianen, een stel van 28 en 30 die beiden in de olie zaten. Na 10 min met de auto hebben we 40 min moeten lopen om vervolgens samen een camping uit te zoeken. Een hangmat bleek de goedkoopste optie dus kozen we daarvoor al wetende dat dit voor slaapgebrek zou zorgen. Inmiddels was het al donker en wij moesten nog een vuurtje maken om onze instant pasta te kunnen koken. Dit was veel gezeik en mega mega warm na ongeveer een uur hadden wij pasta met hulp van het stel en zijn vervolgens samen gaan eten. De twee spraken weinig engels maar hun spaans was erg langzaam en ze beschikten over veel geduld. Met behulp van wat marihuana probeerden we toch in een diepe slaap te kunnen vallen. Na een ontzettende lachkick zijn we inderdaad diep in slaap gevallen maar de ochtend zon maakte ons alweer vroeg wakker.

Dag twee in tayrona was iets meer afzien. Na het ontbijt zijn we naar het meertje bij onze camping om onze lijn uit te gooien, hierin zou echter wel een kaaiman zitten?! Onderweg kwamen we bekenden van de bus van de Ciudad Perdad tegen deze vertelden ons dat ze op het volgende strand verbleven. Na het uitgooigen van onze lijn zijn we naar het strand gegaan later op de dag toen we besloten door te lopen hebben we hun gevonden op een geweldig strand. Parque Tayrona heeft de mooiste stranden die ik ooit in me leven heb gezien; palm boomen wit strand en een blauwe zee. Onze vrienden hadden Cocusnoten en met flink wat kracht heb ik er een na een half uur opengekregen. Hierna gingen we weer terug om ons avond eten klaar te maken, nu het nog licht was! Weer vergezelden de colombianen ons tevens kochten ze een aantal biertjes voor ons omdat we weinig geld mee hadden en omdat Mia jarig was geweest. Na het uitwisselen van contact gegevens gingen zijn de volgende dag er alweer van door. Het stel kwam uit Bucaramanga en vertelde ons dat we daar zeker heen moesten gaan.

Onze laatste volle dag was geweldig. De eerste halve dag gezond en daarna Real - Dort gegeken waarna we weer een lekkere maaltijd hebben gekookt. Dit keer hebben we het vuur gemaakt middels de vuursteen van Max dit was geweldig en duurde slechts 10 minuten om een goed vuurtje te hebben! Hierna zijn we naar het mooiste strand met overvolle camping gegaan opzoek naar wat lol. En weer zijn we daar twee van de vier Meisjes tegengekomen die we al sinds Bogota overal tegenkomen. Sharing is caring en dus deelden we met hun onze Marihuana, Rum en dronken dit met ons cocos water, koekjes en zelfs appels. Ow wat zijn die Nederlands toch altijd goed voorbereid. Een geweldige nacht op het strand volgde met een heldere lucht. Na een nacht wandeling a 30min met leuke gespreksstof lagen we weer in onze hangmat. Dit was een vrij enge wandeling want we hadden al meermaals spinnen en slangen gezien.

De volgende dag zijn we weer vroeg de veren uit gegaan om terug te keren naar Santa Marta waar onze spullen waren om vervolgens daar de bus te pakken naar Bucaramanga. Bucaramanga lag op onze route naar medellin en was een mooie tussenstop. Na een rustige dag in Santa Marta hadden we dan onze bus naar Bucaramanga, Semi Casa dus lekker languit liggen. De reis koste slechts 20 euro en na 12 uur kwamen we in Bucaramanga aan!

1. Jouw Vader:
    8 april 2014
    Hallo Bas ! Makker wat een belevenissen. Hoor niets meer over jouw verzwikte voet of de blaren. Mag ik aannemen dat het zoute zeewater dat alles goed heeft gedaan ? Jeroen en ik houden extra contact en vertelt mij veel (niet alles..) over jullie tocht als je kon chatten samen. Houd er wel rekening mee dat die M.r.i.u.a n a je de das om kan doen als je terugkeert naar Delft en ING....Afkicken ? Be careful my son ! Het is in ieder geval heel bijzonder om dit alles te volgen. Houd veiligheid als nummer een in gedachten Kerel ik merk dat je daar ook aan denkt, gelukkig en normaal toch ? Ik denk aan jou en verheug mij op jouw volgende newsletter ! Veel liefs en groeten voor Max van je Pa en Ada.