Salento

17 april 2014 - Salento, Colombia

Salento is een klein dorpje waar enorm veel koffie boerderijen zijn. Het is een paar uur met de bus vanaf Manizales, helaas was het Pasen toen wij heen gingen. Heel Colombia wil dan blijkbaar naar Salento dus zaten we uren extra in een kut bus en zaten alle hostels vol. Hele dorp afgelopen met onze backpacks in de brandende zon waar elke weg zo stijl omhoog gaat dan mensen stenen onder de wielen plaatsen als ondersteuning van de handrem. Uiteindelijk ergens een hostel gevonden waar ik besloot om onze reisverslag en fotos bij te werken. Op dat moment realiseerde ik me dat ik de hardeschijf was vergeten in Manizales. Die dag hebben we ons vermaakt door op te trekken door twee colombiaanse chicas waarmee we eerst de lokale troucha con malacon, forel met gestampte banaan, hebben gegeten en daarna naar het uitkijk punt van de stad zijn geklommen.De volgende dag weer vrolijk opgestaan om een koffie tour te doen om ons geliefde zwarte goud beter te begrijpen. De tour was zeer interessant en uiteindelijk hebben we daar ter plekke wat bonen geroosterd om 2 heerlijke bakken koffie te zetten. We wilde die avond eigenlijk wel iets gaan beleven, maar helaas was er geen beweging in ons hostel. De groep van de koffie tour was ook vrij saai dus na een tijdje ronddwalen door de stad wilde we het bijna opgeven en rond 10 uur naar bed gaan. We liepen nog door een laatste straatje om daar een groep met 5 meiden (4 Nederlandse en 1 Argentijnse die in het hostel werkt) tegen te komen waarvan 1 Max herkende uit Medellin. Vanaf dat moment ging het de goede kant op met een fles aguardiente en wat rum en even later waren we aardig borracho tego aan het spelen. Dit is een lokaal spel waarbij je met een steen een soort van explosief moet laten ontploffen. Je kan je voorstellen hoe dit gaat met een groep aangeschoten jongeren en het werd een mooie avond. Toen we weggingen zei ik snel: uhh Max, ik heb de tent voor vanavond.. Uiteindelijk heeft Max in de bezemkast van het Hostel geslapen samen met de Argentijnse die daar sliep vanwege de drukte door pasen...